Ostalo

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Porodica ostalo

#TISIBITNA: šta ako sam u izolaciji sa nasilnikom?

Autor Milana Petrovic
Autor Milana Petrovic

Mnogi se žale da teško podnose ograničenje kretanja i da im teško pada da provode toliko vremena zatvoreni, međutim, za neke je to opasnije nego za druge. Postoje oni koji se od virusa korona više plaše da ostanu zatvoreni sa nasilnikom.

Izvor: Foto: Shutterstock

Različiti su razlozi zbog kojih žrtve nasilje nisu u stanju da napuste zlostavljača. Jedna žena, na primer, nije mogla da napusti muža jer je sigurna kuća bila predaleko od njenog posla, koji nije smela da izgubi, jer je znala da će to otežati situaciju. Neke žene se boje da će izgubiti starateljstvo nad decom, da će izgubiti zdravstveno osiguranje ili, ono najgore, plaše će da će biti ubijene.

Mnogi se žale da teško podnose ograničenje kretanja i da im teško pada da provode toliko vremena zatvoreni, međutim, za neke je to opasnije nego za druge. Postoje oni koji se od virusa korona više plaše da ostanu zatvoreni sa nasilnikom.

Iako je najbolja opcija uvek PRIJAVITI NASILJE, postoji način da žene koje žive sa nekim ko jeste ili ko može da postane nasilan, ipak mogu na neki način da se zaštite u periodu izolacije.

Prisilno zatvaranje, posebno sa muškarcem bez posla, može da poveća rizik od nasilja. Čak i mališani koji su zatvoreni ceo dan sa porodicom mogu biti izloženi većem riziku od agresije. 
Većina žena nije u mogućnosti da pozove pomoć ili da kontaktira nadležne institucije jer ni u jednom trenutku nisu same. 

Ako ste vi ili vama draga osoba u ovoj situaciji, razmotrite dole navedene korake. Ako vam se čini da neki od njih ne važe za vas, poslušajte svoj instinkt. Takođe zapamtite da je moguće da ništa neće pomoći i da nije vaša greška ako date sve od sebe, a nasilje ipak izbije. Najbolji savet je da pozovete nacionalni SOS broj: 0800-222-003. Ili da naučite decu da zovu 192.

Zaštita vas i vašeg doma za vreme izolacije

- Mobilni telefon uvek držite uz sebe i pazite da uvek baterija bude puna. Birajte odeću sa džepovima u kojima ćete ga držati. Ne rizikujte da ostanete zarobljeni u sobi bez telefona.

- Razmislite o kreiranju signala za pomoć. To može da bude tekstualna poruka koju možete da pošaljete roditeljima ili bratu ili sestri, na primer "Nestalo nam je mleka", a da to bude signal da oni pozovu 192. Na isti način možete da se dogovorite i sa komšijama da signal poput blicanja svetlom u vašem domu znači da pozovu 192.

- Ne nosite viseće minđuše koje neko može da vam otrgne iz uha ili ogrlicu koja nasilniku može da posluži kao oruđe. Izbegavajte i marame. Vežite kosu u punđu.

- Ako znate da u domu postoji oružje, zaključajte ga ili sklonite. Razmislite i o tome gde vam stoje noževi, pokušajte da ih držite na manje dostupnom mestu.

- Produžite vreme pred ekranom - ali budite oprezni ako nasilna osoba sa kojom živite voli nasilne video igre. Zločini vikendom opadaju kada se na televiziji puštaju popularni filmovi. Neki od najnovijih filmova sada idu na programima.

- Isto važi i za telefone, tablete i druge uređaje: ne brinite se koliko su vremena na internetu.

- Dobra vest je to što je većina sportova odložena ili otkazana, jer neki podaci sugerišu da gledanje nekih sportskih takmičenja može povećati rizik od nasilja u porodici, posebno ako omiljeni tim izgubi.

- Ako imate dvorište ili balkon, iskoristite ga. Provodite vreme na njemu.

- Vežbanje je jedna od najboljih stvari koju možete da uradite za suzbijanje depresije i anksioznosti. Na internetu postoji i mnogo besplatnih video zapisa za jogu, meditaciju i vežbanje.

- Distanca, odlaganje i odbijanje. S obzirom na to da ste kod kuće ceo dan - možda nije pravo vreme da kažete supružniku da želite razvod. Za rad sa teškim ljudima se preporučuje strategija "distanciranje, odlaganje i odbijanje". Pored toga što ćete zadržati više fizičke razdvojenosti, odložićete i bilo kakve veće odluke ili teške razgovore koji nisu neophodni u trenutnoj situaciji. Ako morate, negirajte negativna osećanja. Laž je bolja od agresivnog napada na vas.

- Pridržavanje nekih rutinskih radnji može pomoći, poput kuvanja. Ritual pravljenja kafe ili čaja može dovesti do smirujućeg efekta.

- Pustite nasilnika da spava duže. Možda će se biti manje razdražljiv, jer nedostatak sna doprinosi agresiji.

- Ponekad, bez obzira na korake koje ste preduzeli, nasilje se desi i vi zato NISTE KRIVI.

- PRIJAVITE NASILJE #TISIBITNA

SIGURNE KUĆE U SRBIJI – TELEFONI

NACIONALNI SOS BROJ 0800-222-333

Nacionalni SOS broj: 0800-222-003

SIGURNE KUĆE

Beograd: 062/304 560, broj je dostupan 00-24

Novi Sad: 021 6465 746

Pančevo: 013 319 843

Sombor: 062/787 375

Smederevo: 062/608080

Zrenjanin: 064/6488 104

Kragujevac: 065/ 6120 490

Niš: 018 521 210

Leskovac: 064/8986 697

Vranje: 064/8012 962

Izvor: Foto: Shutterstock

Najbolje iz rubrike

Inicijalizacija u toku...