Ostalo

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Saveti

KAKO SMANJITI FITINSKU KISELINU U HRANI: pasulj kuvan u ekspres loncu je zdraviji!

Izvor: Shutterstock

Fitinska kiselina, monoinozitol heksafosfat, odnosno fitin, nalazi se u žitaricama, leguminozama, orašastim plodovima i semenkama.

Sadrži fosfor čvrsto vezan u molekulu koji izgleda poput snežne pahulje. Takav fosfor nije biodostupan i nije iskoristiv za ljude, kao ni za životinje sa jednim želucem.

i

Molekul fitinske kiseline vrlo lako gradi fitate, vezujući minerale koji su nam veoma važni: kalcijum, magnezijum, cink i gvožđe; čineći ih na taj način nedostupnim i neiskoristivim.

Količina fitata u namirnicama varira i zavisi od sorte, uslova uzgoja, žetve, tehnike načina prerade kao i đubriva koja su često bogata fosforom.

Što je veća količina fosfora, veća je i količina fitinske kiseline.

Zbog toga se prednost daje organski uzgajanim namirnicama, jer u startu sadrže manju količinu fitata.

Netretirana fitinska kiselina u crevnom traktu ne samo što onemogućuje apsorpciju minerala nego i inhibira, onesposobljuje, probavne enzime među kojima su pepsin, amilaza i tripsin.

To je razlog zašto ishrana koja je prezasićena žitaricama može dovesti do ozbiljnih nedostataka minerala u organizmu, osteoporoze, rahitisa, karijesa.

Dobar deo digestivinih smetnji, kao što su nadutost, stomačni bolovi, gasovi, hroničan zatvor, mogu poticati od prevelike konzumacije integralnih žitarica, mahunarki i orašastih plodova koji nisu adekvatno tretirani.

Sadržaj fitinske kiseline moguće je smanjiti odgovarajućim procesnim metodama i pravilnom pripremom namirnica. To se postiže njihovim potapanjem, kuvanjem, prženjem, sušenjem, fermentacijom i klijanjem.

Iako se kuvanjem samo delimično smanjuje prisustvo, gubitak je znatno veći ukoliko se namirnice pre kuvanja potope u vodu kojoj je dodat limunov sok.

i

Kuvanje pod pritiskom efektivnije je od običnog kuvanja.

Duži period potapanja namirnica (najbolje preko noći) dovodi i do većeg gubitka fitinske kiseline.

Za one koji sami mese hleb, postupak pravljenja fermentisanog testa koje će stojati preko noći je najispravniji način za samu pripremu hleba, a alternativa je da se pripremi hleb od proklijalog zrna žitarice.

Fitinsku kiselinu možemo ublažiti u ishrani pomoću komplementarnih namirnica bogatih vitaminima C i D, kalcijumom, kao i upotrebom algi u ushrani.

Da bi se sadržaj fitata u ishrani sveo na minimum, poželjno je dodavati raž zbog visokog sadržaja fitaze, enzima koji neutrališe fitinsku kiselinu i iz nje oslobađa fosfor.

Mleveno ražano brašno trebalo bi dodavati žitaricama koje sadrže malo fitaze, zatim te žitarice potapati u vodi sa surutkom ili kiselim mlekom.

i

Nije neophodno potpuno ukloniti fitinsku kiselinu iz ishrane, nego je svesti na prihvatljivu količinu.

Pravilnom pripremom namirnica i ograničavanjem tih namirnica na dva do tri obroka u toku dana (uzimajući u obzir sve već pobrojane namirnice koje sadrže fitinsku kiselinu).

Postoje mišljenja da uneta u malim količinama fitinska kiselina ima i neke povoljne efekte na organizam.

Vezuje toksične elemente i izbacuje ih iz organizma, usporava digestiju ugljenih hidrata, što je povoljno za dijabetičare, suzbija oksidacione procese u kojima je gvožđe katalizator i smanjuje rizik od nekih vrsta malignih oboljenja, kao što je karcinom debelog creva.

Tekst: Kuvar - recepti

Povezane vesti

Najbolje iz rubrike

Inicijalizacija u toku...